Sök i bloggen

Rss | Inlägg

Rss | Kommentarer

Logga in

 

Såhär lyckas du med webbcopy och text för webben! DEL 3.

5 juli 2008

Tidningar är bra på mycket. Men ett moment som många tidningar faktiskt fortfarande bommar är rubrikerna. Huvudrubrikerna är oftast väldigt bra, men underrubrikerna lockar sällan till fortsatt läsning.


Här gäller det att skriva en rubrik som får betraktaren att läsa vidare. Oavsett om det handlar om webbcopy eller vanlig text så handlar det om att få läsaren att läsa.


Hur skriver man en bra rubrik då?

1. Var absolut inte rädd för att rubriken ska bli för lång. Skriv en längre rubrik om du vill. Det är inte alls fel och det lättar dessutom upp texten mycket eftersom långa rubriker innebär mer luft, rent grafiskt.


2. Rubriken måste givetvis ha med texten att göra, men det gäller att va lite smålurig. En variant är att tänka lite som kvällstidningarna gör när de sätter sina huvudrubriker.


3. Nyckelorden måste givetvis finnas med i rubrikerna. Ett textstycke som handlar om webbcopy måste givetvis har rubriker som innehåller ordet ”webbcopy”.


4. Använd rubriker ofta. Hellre lite för ofta än tvärtom. Finns det nåt värre än att hamna på en sida med stora tunga textblock utan uppehåll?


5. Om du ger bort nåt så använd ett udda nummer. Det kan även handla om ”11 gratis tips för att lyckas med webbcopy”. Välj inte siffran 10 eller 100 eller liknande, utan välj ett udda tal. Undersökningar visar att fler intresserar sig om det är en udda siffra.


Läs även ”Såhär lyckas du med webbcopy del 1″ och” Såhär lyckas du med webbcopy del 2.”


Andra intressanta bloggar om: , , ,


Taggar: , , ,

Såhär lyckas du med webbcopy och text för webben! DEL 1.

11 juni 2008

För det första måste man inse att webbcopy kan innebära att man får kompromissa en del med texten. Man behöver till exempel bättra på densiteten för nyckelorden. Nyckelorden är de orden som den aktuella sidan handlar om. Om du skriver ett blogginlägg om stilguider, så måste ordet ”stilguide” förekomma i texten – flera gånger.
I det här fallet skriver jag ett inlägg om webbcopy och hur man lyckas med webbcopy, så här är det viktigt att just det ordet förekommer ofta i texten. På så sätt tycker sökmotorerna att det här blogginlägget är relevant för ordet webbcopy.


Men glöm inte bort att det trots allt är människor som ska läsa din text. En webbplats som bara rabblar upp vissa ord funkar inte alls. Dessutom är sökmotorerna duktiga på att läsa av sidan som spam.


Så kom ihåg, skriv text med bra flyt i. Ett sätt att lyckas är att först skriva en helt vanlig copywriting-text. När du sedan går igenom texten kan du lägga till dina nyckelord på rätt ställen. Det är ett bra sätt att sökmotoroptimera sin text.


Se även; Såhär lyckas du med webbcopy del 2.


Lycka till.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , ,