Sökmotoroptimering i reklambranschen.
28 oktober 2008
Jag har många gånger tjatat om att reklambranschen, framförallt reklambyråerna, måste öppna ögonen när det gäller marknadsföring på internet. Reklam alltså. Fast på internet. Nu skriver tom Linda om SEO i SvD. =)
Men visst är det märkligt att själva målet med reklam och marknadsföring helt verkar har glömts bort ? För vad är egentligen målet? Det är nog inte dumt att påminna sig själv om det lite då och då! =)
1. Är målet att bygga den häftigaste hemsidan med den tuffaste webbdesignen? Hur många av dina potentiella kunder letar efter den snyggaste och häftigaste webbsidan ? Inte många om jag får ge mig på en gissning.
2. Är målet att göra en så häftig reklam att du kammar hem det mest åtråvärda reklampris som finns då? Nej, inte det heller!
Målet måste ju självklart vara att öka lönsamheten för kunden! Ingenting annat.
I en artikel i SvD skriver Linda Skugge alltså om sökmotoroptimering. Häftigt tycker jag. Hon har faktiskt förstått en hel del av vad det egentligen handlar om.
Hon skriver lite förvånat:
Det finns sajter som Jim har sökordsoptimerat som sedan fördubblat omsättningen. Jag är helt berusad av denna nya information.
Hon syftar givetvis på SEO-konsulten Jim Westergren.
En fördubbling av omsättningen alltså! DÅ har man lyckats. Det är DET reklam handlar om. Men sökmotoroptimering blir tyvärr lätt lite småflummigt. Vad betalar man för? Vad får man? Och hur mäter man förbättringen?
Ja, här gäller det att vara tydlig. Det gäller att veta exakt vad man är ute efter. Inte bara; Javisst, optimering är bra. Jag beställer! Det är som Marcus Westberg skriver. Skulle man be en hantverkare att komma hem och ”fixa ett rum” så skulle rummet med all säkerhet inte bli som man tänkt sig. Oavsett om det handlar om en felmönstrad tapet eller en felfärgad matta.
Det gäller därför att vara tydlig. Väldigt tydlig. Då är SEO grymt effektivt. Vi på webbyrån Lejout Design bygger sökmotorvänliga webbplatser. Att inte göra det är inte seriöst.
Linda skriver såhär:
Efter många mail fram och tillbaka så känner jag mig lite kaxigare vad gäller SEO. SEO handlar alltså om att optimera sin hemsida och göra den populär så att den rankar högt på sökmotorer.
Precis!
Andra intressanta bloggar om: reklam, marknadsföring, jim, seo, sökmotoroptimering, reklambyrå, webbyrå
Taggar: jim, marknadsföring, reklam, reklambyrå, SEO, Sökmotoroptimering, webbyrå