Sök i bloggen

Rss | Inlägg

Rss | Kommentarer

Logga in

 

Sökmotoroptimering i reklambranschen.

28 oktober 2008

Jag har många gånger tjatat om att reklambranschen, framförallt reklambyråerna, måste öppna ögonen när det gäller marknadsföring på internet. Reklam alltså. Fast på internet. Nu skriver tom Linda om SEO i SvD. =)


Men visst är det märkligt att själva målet med reklam och marknadsföring helt verkar har glömts bort ? För vad är egentligen målet? Det är nog inte dumt att påminna sig själv om det lite då och då! =)
1. Är målet att bygga den häftigaste hemsidan med den tuffaste webbdesignen? Hur många av dina potentiella kunder letar efter den snyggaste och häftigaste webbsidan ? Inte många om jag får ge mig på en gissning.


2. Är målet att göra en så häftig reklam att du kammar hem det mest åtråvärda reklampris som finns då?  Nej, inte det heller!


Målet måste ju självklart vara att öka lönsamheten för kunden! Ingenting annat.


I en artikel i SvD skriver Linda Skugge alltså om sökmotoroptimering. Häftigt tycker jag. Hon har faktiskt förstått en hel del av vad det egentligen handlar om.


Hon skriver lite förvånat:


Det finns sajter som Jim har sökordsoptimerat som sedan fördubblat omsättningen. Jag är helt berusad av denna nya information.


Hon syftar givetvis på SEO-konsulten Jim Westergren.


En fördubbling av omsättningen alltså! DÅ har man lyckats. Det är DET reklam handlar om. Men sökmotoroptimering blir tyvärr lätt lite småflummigt. Vad betalar man för? Vad får man? Och hur mäter man förbättringen?


Ja, här gäller det att vara tydlig. Det gäller att veta exakt vad man är ute efter. Inte bara; Javisst, optimering är bra. Jag beställer! Det är som Marcus Westberg skriver. Skulle man be en hantverkare att komma hem och ”fixa ett rum” så skulle rummet med all säkerhet inte bli som man tänkt sig. Oavsett om det handlar om en felmönstrad tapet eller en felfärgad matta.


Det gäller därför att vara tydlig. Väldigt tydlig. Då är SEO grymt effektivt. Vi på webbyrån Lejout Design bygger sökmotorvänliga webbplatser. Att inte göra det är inte seriöst.


Linda skriver såhär:


Efter många mail fram och tillbaka så känner jag mig lite kaxigare vad gäller SEO. SEO handlar alltså om att optimera sin hemsida och göra den populär så att den rankar högt på sökmotorer.


Precis!


Andra intressanta bloggar om: , , , , , ,


Taggar: , , , , , ,

Vad är det med Reklambyråer och kampanjsajter?

31 maj 2008

Har gjort lite research och kollat upp lite kundcase som våra konkurrenter skyltar med på sina webbplatser. Jag gjorde en snabbsökning på ”reklambyrå jönköping” på google, och gick sedan igenom de byråer som jag fick upp i sökträfflistan.


Att reklambyråerna i den här stan tyvärr har dålig koll på hur man bygger en webbplats var i och för sig ingen nyhet.
Men vad är poängen med alla dessa kampanjsajter? Det finns ju inte ett enda rätt med dem;


1. De är nästan alltid 100% Flash, vilket innebär att ca noll (0) personer kommer att hitta till sidan via sökmedia. Hur tänker man här?


2. Många gånger producerar en reklambyrå reklam till; tyckta medier, teve och radio. Visst. Jättebra. Men kundens webbplats då? Och här pratar vi i vissa fall kunder som har webbplatser som härstammar från tiden då Skåne var danskt. Trots detta görs ingenting. Nej, webbplatsen låter man bli. Istället bygger man en kampanjsajt (givetvis helt i Flash).


Om inte reklambyråerna snart förstår vad de håller på att missa så lär kunderna göra det. Och när kunderna gör det, ja då är det antagligen för sent.
Gratis tips;


1. Använd inte Flash som struktur till någon sida.


2. Prioritera kundens webbplats. Väldigt många söker sig idag till produkter och tjänster via internet. Givetvis måste man lägga beslag på dessa kunder.


3. Marknadsföring på internet. Värt att kolla på!


4. Sökmotoroptimering. Köp in tjänsten och optimera era kunders webbplatser.


Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , ,