Såhär lyckas du med webbcopy och text för webben! DEL 3.
lördag, 5 juli, 2008
Tidningar är bra på mycket. Men ett moment som många tidningar faktiskt fortfarande bommar är rubrikerna. Huvudrubrikerna är oftast väldigt bra, men underrubrikerna lockar sällan till fortsatt läsning.
Här gäller det att skriva en rubrik som får betraktaren att läsa vidare. Oavsett om det handlar om webbcopy eller vanlig text så handlar det om att få läsaren att läsa.
Hur skriver man en bra rubrik då?
1. Var absolut inte rädd för att rubriken ska bli för lång. Skriv en längre rubrik om du vill. Det är inte alls fel och det lättar dessutom upp texten mycket eftersom långa rubriker innebär mer luft, rent grafiskt.
2. Rubriken måste givetvis ha med texten att göra, men det gäller att va lite smålurig. En variant är att tänka lite som kvällstidningarna gör när de sätter sina huvudrubriker.
3. Nyckelorden måste givetvis finnas med i rubrikerna. Ett textstycke som handlar om webbcopy måste givetvis har rubriker som innehåller ordet ”webbcopy”.
4. Använd rubriker ofta. Hellre lite för ofta än tvärtom. Finns det nåt värre än att hamna på en sida med stora tunga textblock utan uppehåll?
5. Om du ger bort nåt så använd ett udda nummer. Det kan även handla om ”11 gratis tips för att lyckas med webbcopy”. Välj inte siffran 10 eller 100 eller liknande, utan välj ett udda tal. Undersökningar visar att fler intresserar sig om det är en udda siffra.
Läs även ”Såhär lyckas du med webbcopy del 1″ och” Såhär lyckas du med webbcopy del 2.”
Andra intressanta bloggar om: webbcopy, copywriting, text för webben, text
Taggar: Copywriting, text, text för webben, Webbcopy
den 6 augusti, 2008 kl 21:31
[...] om webbcopy del [...]