Såhär lyckas du med webbcopy och text för webben! DEL 1.
11 juni 2008
För det första måste man inse att webbcopy kan innebära att man får kompromissa en del med texten. Man behöver till exempel bättra på densiteten för nyckelorden. Nyckelorden är de orden som den aktuella sidan handlar om. Om du skriver ett blogginlägg om stilguider, så måste ordet ”stilguide” förekomma i texten – flera gånger.
I det här fallet skriver jag ett inlägg om webbcopy och hur man lyckas med webbcopy, så här är det viktigt att just det ordet förekommer ofta i texten. På så sätt tycker sökmotorerna att det här blogginlägget är relevant för ordet webbcopy.
Men glöm inte bort att det trots allt är människor som ska läsa din text. En webbplats som bara rabblar upp vissa ord funkar inte alls. Dessutom är sökmotorerna duktiga på att läsa av sidan som spam.
Så kom ihåg, skriv text med bra flyt i. Ett sätt att lyckas är att först skriva en helt vanlig copywriting-text. När du sedan går igenom texten kan du lägga till dina nyckelord på rätt ställen. Det är ett bra sätt att sökmotoroptimera sin text.
Se även; Såhär lyckas du med webbcopy del 2.
Lycka till.
Andra intressanta bloggar om: webbcopy, webcopy, text för webben, text, texter, copy, copywriting, copywriters, copywriter, textproduktion, textförfattning, sökmotorer, stilguide, grafisk stilguide, sökmotoroptimering, sökoptimering, webbplats
Taggar: copy, copywriter, copywriters, Copywriting, grafisk stilguide, sökmotorer, Sökmotoroptimering, sökoptimering, stilguide, text, text för webben, texter, textförfattning, textproduktion, Webbcopy, webbplats, webcopy